2012. május 28., hétfő

Vaníliás eperlekvár nyírfacukorral

Életemben először a Testvéremmel csináltam lekvárt. Szépen átvittem minden hozzávalót, és együtt befőztünk egy fazék sárgabarackot.
Hát annak olyan illata és íze volt, hogy megpecsételte a sorsomat: egész nyáron fortyogott a konyhámban mindenféle lekvár, sorakoztak a kompótos üvegek.
Higgyétek el nekem, ha egyszer nekiláttok, meglátjátok, milyen jó dolog!
És nem nehéz! Egyedül arra kell nagyon figyelni, hogy tiszta, zsírtalan edényeket, üvegeket, fakanalat  használjunk.
Én sosem sterilizáltam semmit. Egyszerűen jó forró víz alatt egy új szivaccsal alaposan elmostam mindent, és kész. Csak semmi faxni!
Először ( és hogy biztos meggyőzzelek Titeket ), egy vaníliás eperlekvárt mutatok nektek.

Hozzávalók:
- 4 kg friss magyar eper
-1/2 kg nyírfacukor
-1/2 citrom leve
-1 bourbon vanília rúd
-3 cs. dzsem fix
Elkészítés:
Az epret mossuk meg, a csumáját távolítsuk el.
Válogassuk át: zöld vagy túlérett részek ne kerüljenek a lekvárba!
Egy alaposan zsírtalanított fazékba tegyük bele a gyümölcsöt, öntsük hozzá a nyírfacukrot ( 10 dkg-t tegyünk félre ) és kicsit hagyjuk állni, míg levet enged.
Kaparjuk ki a vanília rúd belsejét és a magokat a vanília rúddal együtt adjuk a gyümölcshöz.
Vegyünk elő egy új fakanalat vagy olyat, amit csak erre a célra használunk.
Kis lángon kezdjük el az epret főzni, időnként keverjük meg.
a nagyobb szemeket nyomkodjuk szét.
Addig kell rotyogtatni, amíg a gyümölcs elkezd szétesni. 
Facsarjuk bele egy fél citrom levét.
Keverjük össze a dzsem fixeket a félretett nyírfacukorral és öntsük a lekvárhoz. Innentől folyamatos kevergetés mellett főzzük további 5 percig.
A tökéletesen tiszta befőttes üvegeket állítsuk egy fém tepsire, ez elvezeti a hőt, így biztos nem fognak szétrepedni .
A vanília rudat szedjük ki a fazékból és töltsük meg az üvegeket a még forró lekvárral.
Zárjuk le az üvegek száját szorosan celofánnal, vagy tegyünk rá kupakot. Igazság szerint én a kettőt együtt szoktam bevetni. :-)
A szépséges üvegekkel teli tepsit tegyük olyan helyre, ahol a legnagyobb biztonságban van. Takarjuk be takarókkal- párnákkal-kabátokkal, amit éppen találunk. A lényeg, hogy minél lassabban hűljenek ki az üvegek. 
Ez a száraz dunszt. Ugye, hogy nem is akkora ördöngösség a befőzés?!
Egyedül arra kell figyelni, hogy minden eszköz legyen NAGYON tiszta és zsírtalan, a gyümölcs pedig ép és érett.
Fakanálra fel, főzzetek lekvárt Ti is!

:-) :-) :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...